چرا کسب‌وکار شما به کتاب برند (Brand book) نیاز دارد؟

اولین کنفرانس ملی تبلیغات دیجیتال در کسب کار پنج شنبه ۲۳ دی ماه در رشت برگزار شد
۲۶ دی ۱۳۹۵
مزایا و چالش‌های بازاریابی محتوا برای کسب‌وکارها
۷ بهمن ۱۳۹۵

حتماً تا حالا برخورد داشتید که یک شخص کارت ویزیتی با یک لوگوی خاص و زیبا به شما ارائه کند، ولی وقتی به آدرس سایتی که روی آن درج شده مراجعه می‌کنید یا یکی از اتومبیل های آن شرکت را میبینید، از لحاظ ظاهر و کیفیت زمین تا آسمان با آن کارت ویزیت فرق میکند!

شرایط مشابه مورد بالا ضرورت داشتن یک هویت برند قوی و منسجم را در بازار امروز بیش‌ازپیش ثابت می‌کند. باید مطمئن شوید ابزارهای بازاریابی شما نه‌تنها اعتبارتان را به مشتری القا کند بلکه ظاهر یکسان و منسجمی داشته باشند تا باعث شاخص شدن شما در بین رقبایتان شود.

خوب چگونه باید متوجه شوید که برند شما استوار و یکپارچه است؟

اینجا است که یک کتاب برند خوب وارد بازی می‌شود.

کتاب برند یا Brand Book چیست؟

کتاب برند که بعضاً راهنمای برند (Brand Guidelines)، استانداردهای برند (Brand Standards) و یا راهنمای طراحی (Design Guid) هم تلقی می‌شود اساساً مجموعه‌ای از قوانین است که توضیح دهد چگونه برند شما کار می‌کند. این دستورالعمل‌ها معمولاً شامل اطلاعات‌پایه‌ای زیر است:

  • مروری بر تاریخچه برند، چشم‌اندازها، شخصیت و ارزش‌های کلیدی برند.
  • تنظیمات لوگو ازجمله سایز و چگونگی استفاده از شعار برند.
  • نمونه‌های تصویری از چینش‌های درست و نادرست محتوای تبلیغاتی برند.
  • پالت رنگ برند شما.
  • قالب‌های موردنظر شما.
  • نمونه کارت ویزیت و ست اداری کسب‌وکار شما.

اگر شما تازه در حال شروع کارتان هستید و فقط به تعدادی از ابزارهای بازاریابی برای کسب‌وکارتان نیاز دارید توجه به موارد فوق کافی است اگرچه بهتر است کتاب برندتان را با مواردی که در ادامه شرح خواهم داد تکمیل کنید:

  • راهنمای سبک عکاسی.
  • عناصر گرافیکی موردنیاز طراحی.
  • راهنمای قالب‌های طراحی و شبکه‌بندی عناصر تصویری.
  • آدرس صفحات اختصاصی در رسانه‌های اجتماعی.
  • استانداردهای طرح‌بندی بروشور و کاتالوگ.
  • راهنمای قالب‌های طراحی و شبکه‌بندی وب‌سایت.
  • مشخصات دیداری و بصری برند.
  • رفتارهای تبلیغاتی.
  • کاربردهای تجاری برند.
  • سبک کلام نوشته‌های تبلیغاتی.
  • دستورالعمل‌های ویراستاری.

باید این را در نظر داشته باشید که موارد و دستورالعمل‌های فوق درعین‌حال که باید سخت‌گیرانه باشند تا باعث شود برند شما در همه حال یکپارچه و قابل‌تشخیص باشد، باید انعطاف‌پذیری لازم را داشته باشند تا جلوی خلاقیت طراحان گرفته نشود.

گاهی اوقات شما می‌توانید این دستورالعمل‌ها را تعدیل کنید ولی هرگز نباید آن‌ها را زیر پا بگذارید. اگر شما به گسترش برندتان در رسانه‌های مختلف نیازمندید، کلیدواژه تداوم را فراموش نکنید.

مهدی شریف
مهدی شریف
در دانشگاه مترجمی زبان انگلیسی خوندم و همیشه به کامپیوتر علاقه داشتم. به خاطر مطالعاتی که در زمینه مدیریت، بازاریابی، فروش، IT، اینترنت و نرم‌افزار داشتم مسیر شغلی من به سمت Digital Marketing سوق پیدا کرد. اگر در مورد مطلب بالا سوالی دارید با من در فرم دیدگاه‌های پایین مطرح کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *