بازاریابی محتوا چیست، ۴ مثال از انواع محتوای قابل‌استفاده در بازاریابی محتوا

گیلان، رتبه دوازدهم کشور در حوزه IT
۳ آذر ۱۳۹۵
۳۰ نوامبر (۱۰ آذر) روز جهانی امنیت کامپیوتری، در این روز چه کارهایی بکنیم؟
۹ آذر ۱۳۹۵

content-marketing-smartarjangحتماً تا حالا کلمه “بازاریابی محتوا” را شنیده‌اید و ممکن است دقیقاً متوجه نشده باشید بازاریابی محتوا چیست و خجالت بکشید از کسی بپرسید، تبریک میگم، این مقاله را برای شما نوشته‌ام تا با بازاریابی محتوا بیشتر آشنا شوید.

بازاریابی محتوا این‌گونه تعریف می‌شود:
بازاریابی محتوا تکنیک تولید و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و دنباله‌دار برای جذب و به دست آوردن بخش مشخصی از افراد علاقه‌مند و تبدیل آن‌ها به مشتریان سودآور است.

 

کلمه کلیدی این تعریف کلمه “ارزشمند” است. این چیزی است که بازاریابی محتوا را از دیگر انواع بازاریابی متمایز می‌کند. با تولید محتوای ارزشمند در کمپین بازاریابی محتوا، افراد به‌جای اجتناب از محصول یا خدمت شما به مصرف کردن آن‌ها علاقه‌مند می‌شوند.

به‌طور مثال فیلم کمپانی فولکس‌واگن درباره روز جهانی بازی در سال ۲۰۱۴ بیش از ۱۸ میلیون بار دیده‌شده است، آیا این فیلم یک آگهی تبلیغاتی بوده؟ یا به هدف بازاریابی محتوا تولیدشده است؟ جواب هر دو مورد است، بسته به اینکه هریک از آن ۱۸ میلیون نفر چگونه در معرض این ویدئو قرارگرفته باشد و آیا ارزشی از آن دریافت کرده‌اند یا خیر.

هدف نهایی بازاریابی محتوا ارائه بیشترین ارزش ممکن با تولید محتوای ارزشمند به مخاطب هدف است.

در این مرحله باوجوداین تعریف و مثال هنوز هم ممکن است به انواع محتوایی که می‌توانید منتشر کنید پی نبرده باشید. در ادامه با مثال‌هایی از انواع محتوا این موضوع را روشن‌تر می‌کنم.

۴ مثال از انواع محتوای قابل‌استفاده در بازاریابی محتوا


اینفوگرافیک‌ها

اینفوگرافیک‌ها عموماً تصاویری شامل عناصر گرافیکی مختلف، آمار، چارت‌ها، نمودارها و دیگر اطلاعات ارزشمند برای کاربر هستند. اینفوگرافیک‌ها به این دلیل تأثیرگذار هستند که ماهیتشان به کاربران اجازه می‌دهد تا به‌راحتی در رسانه‌های مختلف آن‌ها را دست‌به‌دست کنند. شما می‌توانید اینفوگرافیک‌های مختلفی در حوزه کسب‌وکار خود تولید و منتشر کنید، همچنین می‌توانید تولید این محتوا را به شرکت‌ها یا افراد متخصص بسپارید تا این کار را به‌صورت حرفه‌ای برای شما انجام دهند زیرا تحقیق، آنالیز، طراحی و تولید یک اینفوگرافیک عموماً نیاز به یک گروه تخصصی شامل ایده پرداز، محقق، نویسنده و طراح دارد در صورتی شرکت‌هایی ازجمله شرکت ما کار تولید اینفوگرافیک را به‌راحتی و بدون دغدغه از ۰ تا ۱۰۰ برای شما انجام می‌دهند.

وب‌سایت‌ها

چه تفاوتی میان وب‌سایت‌های معمولی و وب‌سایت‌های بازاریابی محتوا وجود دارد؟

درواقع وب‌سایت‌هایی که بازاریابی محتوا را به‌عنوان روشی نوین در بازاریابی دیجیتال انجام می‌دهند یک هدف اصلی دارند و آن “دسترسی سریع و آسان مخاطب به محتوای ارزشمند” است، یعنی وب‌سایت شما باید ازنظر سئو (بهینه بودن سایت برای موتورهای جستجو) کارکرد مناسبی داشته باشد تا مخاطب بتواند با جستجو به سایت شما برسد و همچنین مطالب منتشرشده در سایت شما به‌راحتی در دسترس کاربر قرار بگیرد و برای دستگاه‌های همراه ازجمله موبایل و تبلت کاملاً بهینه باشد تا کاربر بدون دغدغه بتواند مطالب شمارا بخواند و به‌راحتی آن‌ها را به اشتراک بگذارد.

پادکست‌ها

Michael Hyatt نویسنده کتاب پرفروش پلتفرم، درباره پادکست‌ها می‌گوید:

در جهانی پرسروصدا شنیده شوید.

Michael Hyatt

مایکل پادکستی بانام “این زندگی شما است” را تولید و منتشر نموده است که ماهانه بیش از ۲۵۰٫۰۰۰ بار دانلود می‌شود!

یکی از دلایلی که پادکست‌ها می‌توانند ارزشمند باشند این است که مخاطبان می‌توانند شمارا به‌راحتی در موتورهای جستجو و یا نرم‌افزارهای انتشار پادکست مثل ناملیک، شنوتو و … پیدا کنند و با کسب‌وکار شما آشنا شوند.

ویدئوها

Gary Vaynerchuk یکی از اساتید بازاریابی محتوا با استفاده از ویدئوهای آنلاین است. او بازاریابی محتوا را با تولید ویدئو برای ترویج فروشگاه خانوادگی‌اش شروع کرد و با این ویدئوها توانست این کسب‌وکار را از یک فروشگاه به ارزش ۳ میلیون دلار به یک امپراتوری بزرگ ۶۰ میلیون دلاری تبدیل کند!

ویدئوها و پادکست‌ها انواع بکری از محتوا هستند چون مردم فکر می‌کنند تولید آن‌ها گران و سخت است ولی به‌راحتی می‌توان با افراد متخصص و یا شرکت‌های بازاریابی محتوا وارد قرارداد شوید و این کار را برون‌سپاری کنید و اثرات مثبت آن را در کسب‌وکارتان احساس کنید و یا همین‌الان دست بکار شوید و خودتان با ابزارهای ساده‌ای مثل موبایلتان شروع به تولید اولین محتوای آنلاین خود کنید، شاید Gary Vaynerchuk بعدی شما باشید!

این‌ها فقط تعداد کمی از محتوای مورداستفاده در بازاریابی محتوا بودند که شما می‌توانید استفاده کنید در مقالات بعدی بیشتر در رابطه با رسانه‌ها و انواع محتوایی که می‌توانید تولید کنید خواهیم نوشت.

اطلاعات بیشتر درباره بازاریابی محتوا

با تولید محتوای مرتبط، جالب و آموزنده می‌توانید کاربران بیشتری را جذب خود کنید و مطمئن شوید که آن‌ها همراهتان خواهند ماند.

در ادامه سلسله مطالب بازاریابی محتوا، درباره موارد زیر خواهیم نوشت:
  • چرا بازاریابی محتوا برای کسب‌وکارتان لازم است؟
  • چگونه بازاریابی محتوا را شروع کنم؟
  • چطور محتوای عالی تولید کنم؟

 

اگر می‌خواهید مطالب بعدی را از دست ندهید ایمیل خود را در فرم اشتراک خبرنامه ثبت کنید تا به‌محض انتشار این مطالب، برای شما از طریق ایمیل هم ارسال کنیم.

اشتراک در خبرنامه

Please wait...

ممنون، ایمیل شما ثبت شد.

مهدی شریف
مهدی شریف
در دانشگاه مترجمی زبان انگلیسی خوندم و همیشه به کامپیوتر علاقه داشتم. به خاطر مطالعاتی که در زمینه مدیریت، بازاریابی، فروش، IT، اینترنت و نرم‌افزار داشتم مسیر شغلی من به سمت Digital Marketing سوق پیدا کرد. اگر در مورد مطلب بالا سوالی دارید با من در فرم دیدگاه‌های پایین مطرح کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *