۱۳ جواب برای سؤال “چرا کسب‌وکار من به یک وب‌سایت نیاز دارد؟”

مراسم اختتامیه دهمین نمایشگاه الکامپ گیلان در منطقه آزاد انزلی برگزار شد
۲۷ شهریور ۱۳۹۵
چهار مزیت استفاده از برد هوشمند در کسب و کار ها
۲۸ آبان ۱۳۹۵

۱۳ جواب برای سؤال “چرا کسب‌وکار من به یک وب‌سایت نیاز دارد؟”

وقتی‌که من اولین کسب‌وکار محلی‌ام را در سال 1385 در گیلان آغاز کردم، اولین چیزی که به آن فکر کردم این بود که «من نیاز به یک وب‌سایت دارم». چرا به آن فکر کردم؟ چرا به یک وب‌سایت نیاز دارم؟

مهدی شریف

تصمیم گرفتم حالا که با طراحی سایت برای کسب و کار کوچکم موجب ارتقای آن شدم به‌عنوان مالک یک کسب‌وکار کوچک رشد یافته به سؤال چرا به یک وب‌سایت نیاز دارم جواب بدم و به نتایجی دست پیدا کردم که در ادامه با شما در میان خواهم گذاشت:

۱ – کاتالوگ آنلاین

کسب‌وکارها میلیون‌ها تومان صرف طراحی، چاپ و توزیع بروشورها، کاتالوگ‌ها و اطلاعات محصولات خود می‌کنند. من با داشتن یک وب‌سایت توانستم میلیون‌ها تومان صرفه‌جویی کنم. مشتریان بالقوه من می‌توانستند اطلاعات تمام محصولات من را درسایتم پیدا کنند، همچنین هر زمان تغییری در آدرس، تلفن، اطلاعات محصول و … داشتم به‌راحتی و بدون هزینه چاپ و طراحی مجدد درسایتم اطلاعات جدید را بروز می‌کردم.

۲ – مشتریان بیشتر

طبق آمار ۳۳ میلیون و ۲۰۰ هزار کاربر یعنی چیزی حدود ۴۳ درصد جمعیت ایران از اینترنت استفاده می‌کنند، البته این آمار در آن سال کمتر از این بود ولی بااین‌حال من توانستم مشتریان بیشتری را از سایر شهرهای کشور جذب کنم و باعث ارتقای کسب‌وکار محلی‌ام شوم.

۳ – ارزش کسب‌وکار

در آن سالها داشتن یک وب‌سایت به کسب‌وکارم ارزش و اعتباری بیشتر داده بود و من با داشتن همین وب‌سایت و تأثیر آن بر رئیس بانک توانستم وامی 10 میلیون تومانی بدون ارائه ضامن دریافت کنم. در آن سالها داشتن وب‌سایت ضرورت نبود ولی امروز وب‌سایت یک ضرورت است حتی واجب‌تر از دفتر کار فیزیکی شما.

چرا کسب‌وکار من به یک وب‌سایت نیاز دارد؟

چرا کسب‌وکار من به یک وب‌سایت نیاز دارد؟

۶ – کمک به هدف‌گذاری کسب‌وکار

درست است! وقتی مطالبی را برای سایتم آماده می‌کردم هم‌زمان اهدافم را مرور می‌کردم و همچنین ایده‌هایی به ذهنم می‌رسید که باعث هدف‌گذاری‌های جدید می‌شد.

۷ – کاهش هزینه‌های کسب‌وکار

ارتقای کسب‌وکار در فضای آنلاین بسیار کم‌هزینه بود درحالی‌که من برای ارتقای فیزیکی کسب‌وکارم مجبور بودم صدها تا میلیون‌ها تومان هزینه کنم. امروز این دلیل خیلی بیشتر مهم است چون بسیاری از کسب‌وکارها فقط آنلاین هستند و مشتری حضوری ندارند و با هزینه‌های بسیار ناچیز می‌توانند یک وب‌سایت طراحی کنند و کسب‌وکارشان را رونق دهند.

۸ – سرویس دهی در ۲۴ ساعت شبانه‌روز

وب‌سایت من 7 روز هفته و 24 ساعت شبانه‌روز به مشتریان احتمالی‌ام سرویس می‌داد درصورتی‌که دفتر کارم فقط صبح تا بعدازظهر این امکان را داشت.

۹ – ارتباط با مشتریان

در آن سال با راه‌اندازی یک وبلاگ درسایتم مشتریانم را از جدیدترین پیشنهاد‌ها ویژه، محصولات، تخفیفات و یا هر اتفاق دیگری باخبر می‌کردم.

۱۰ – بازاریابی

اینترنت فضایی را محیا کرده که به‌راحتی با کمترین هزینه‌ها می‌شود بازاریابی کرد.

۱۱ – پشتیبانی از مشتری

من فقط با راه‌اندازی بخش پرسش و پاسخ درسایتم توانسته بودم خیلی از تعداد تماس‌های پشتیبانی را کاهش دهم و همچنین مشتریانم را راضی نگاه‌دارم چون در هر ساعتی از شبانه‌روز می‌توانستد جواب سؤالات خود را بیابند.

۱۲ – ایمیل حرفه‌ای

با داشتن وب‌سایت می‌توانم به‌جای آدرس ایمیل Yahoo و Gmail و … آدرس ایمیل رسمی خودم را به مشتریانم ارائه کنم، این مورد در آن سالها مایه مباهات بود ولی الان یک الزام است و اصلاً نباید در فعالیت‌های تجاری ایمیل سرویس‌دهنده‌های رایگان را ارائه کنیم.

۱۳ – مبارزه با رقیبان بزرگ

به دلیل هزینه‌های بالا من هیچ‌وقت نمی‌توانستم با رقیبان بزرگ در کسب‌وکار فیزیکی رقابت کنم ولی به‌راحتی در فضای آنلاین توانستم رقیبانم را پشت سر بگذارم و از آن‌ها پیشی بگیرم.


به نظر شما جواب سؤال «چرا کسب‌وکار من به یک وب‌سایت نیاز دارد؟» چیست؟

نویسنده: مهدی شریف

مهدی شریف
مهدی شریف
در دانشگاه مترجمی زبان انگلیسی خوندم و همیشه به کامپیوتر علاقه داشتم. به خاطر مطالعاتی که در زمینه مدیریت، بازاریابی، فروش، IT، اینترنت و نرم‌افزار داشتم مسیر شغلی من به سمت Digital Marketing سوق پیدا کرد. اگر در مورد مطلب بالا سوالی دارید با من در فرم دیدگاه‌های پایین مطرح کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *